Florence Knapp. Nimed

 

Kunagi kuulsin lugu, et vanasti, kui beebi ohjeldamatult kisas, ütles vanaema, et lapsele on pandud vale nimi ja sellepärast tunneb ta ennast halvasti. Olen mõnikord mänginud mõttemängu, mis siis oleks, kui mul oleks mõni teine nimi. Näiteks Klaarika. Nimelt tahtis minu suur õde mulle just sellist nime, sest Entel-Tentel oli just käimas ja Klaarika Kuusk sealne lapstäht. Aga ma ei kujuta ette, et veedaksin oma elu Klaarikana. Milline ma siis oleksin? Daamilikum? Pehmem? Nunnum? Kas see mõjutaks minu valikuid ja hoiakuid? Ei tea.
Aga just sellest räägib käesolev romaan. Nimelt sünnib peresse beebi ja tema isa tahab, et nimi oleks tema oma: Gordon. Aga ema ei taha seda nime panna, sest kodus on varjatud vägivald ja talle ei meeldi, kui isa omadused nime kaudu pojale üle kanduvad. Nii esitab kirjanik paralleelselt kolm versiooni. Esmalt saab laps nime, mille annab talle vanem õde: Bear. Teises versioonis annab ema lapsele nimeks Julian ja kolmandas läheb kõik isa tahtmist mööda. Ja nii kirjeldabki lugu paralleelselt kolme elusaatust. See on sama poiss kolme erineva nimega. Ja lood on väga erinevad, suhted on erinevad, hoiakud erinevad. Ülimalt originaalne lähenemine, mis sellest, et tegelikult on tegemist üsnagi naistekaga. Kohati on raske jälgida, millise nimega poisist (või mehest) jutt käib, sest kõrvaltegelased esinevad nii ühes kui teises loos.
Ei saagi päriselt aru, kas romaani peateemaks on nimemaagia või varjatud perevägivald. Viimane tõuseb väga jõuliselt ja räigel moel esile. Seejuures on pereisa tunnustatud arst ja mitte keegi ei aima, mis tegelikult koduseinte vahel toimub.  Küllap ongi see päriselt ka nii. Me oleme varmad varjama koledusi, mis toimuvad koduseinte vahel. Ja vägivald ei seisne ainult peksmises. Kui  naine on rahatu, ilma igasuguste kontaktidega koduseinte vahele teenijaks suletud, on ka see vägivald. Ka meie ühiskonnas tean juhtumit, kus meespool lahkus nädalavahetuseks kodust, võttes kaasa abikaasa mobiiltelefoni ja autovõtmed, jättes naise üksikusse maakohta niimoodi ootama. Kurjus on kaval. Ja see tuleb kusagilt. Tavaliselt minevikust, vägivallatseja oma traumadest. Kas see ongi karma, mis kandub edasi põlvest põlve.
 Ja kas nimi on see, mis võib needuse ahela katkestada?

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

George Orwell. 1984

Viivi Luik. Seitsmes rahukevad

Haruki Murakami. Norra mets