Mariana Enriquez. Asjad, mis me tules kaotasime. LR 18-20/2025
See on üks segadusseajav raamat. Lõpust alustades: kui viimase loo lõpuni jõudsin, siis tundsin füüsiliselt, et kogu keha sügeleb. Mitte ainult nahk, vaid lihased, luud, iseelundid, juuksed - kõik sügeleb. Füüsiliselt.
Ma ei ole mingi õudusjuttude sõber. Kuna alustasin lugemist Ruth Sepa saatesõnast, siis tekkis mul kohe eelarvamus. Õudusjutud, Stephen King, hirmud, gootika. Pole minu teema. Aga lugedes selgus, et on küll. Kui olen harjunud, et õuduslood on kirjutatud pigem laiadele massidele müügiks, siis siin on tegemist millegi muu, sõnulseletamatu ja äärmiselt peenega. Kohati ei olegi nagu midagi otseselt õudset, aga ikka hakkab kõhe. Ja see kõhedus peitub mitte sündmustes, vaid tegelaste sisemaailmas. Must vesi, üks lahkunud mees, poiss tänavalt, kes lihtsalt koos emaga ära läheb, aastatepikkune narkarite peoelu... Ja tagaplaanil on midagi tabamatut. Samas on siin ka jutte, mis on otseselt õudsed, millest saaks vabalt filmi teha. Motiivid, nagu elusate vakladega liha külmkapis, kihvadega poiss, kes sööb ära elusa kassi, siin-seal ilmuv sajanditagune lapsmõrvar...Kirjanikul fantaasiat jagub, aga see kõik on kuidagi väga peen. Meenutab vast mingil määral Edgar Allan Poe jutte, aga nagu ei ole ka.
Saatesõna on selle raamatu lugemisel hädavajalik, sest hea on teada natuke ka tausta. Nimelt põimib kirjanik oma lugudesse rohkelt diktatuurijärgse Argentiina olustikule, keskendudes just selle varjukülgedele. Läbivaks teemaks on kodutud lapsed, narkomaanid, piinatud naised. Ja selle kõigega on põimunud rahvausund. Saatesõna on selle kõige mõistmisel suureks abiks.
Igatahes on see väga eriline lugemine ja see, kes õudust ei põlga, peaks küll rahule jääma.
Kommentaarid
Postita kommentaar