Rangan Chatterjee. Tervise neli tugisammast

 

Kõik kohad on terviseteemalisi raamatuid täis. Neid tuleb sisse uksest ja aknast. Igaüks neist pakub imeretsepti, kuidas terve olla. Tavaliselt keskendub iga raamat mõnele üksikule aspektile, tervikpilt tuleb lugejal erinevate raamatute baasil ise kokku panna. Mõni raamat pakub lihtsalt paari imeretsepti, kuidas kaalust alla võtta. 
Rangan Chatterjee on arst. Ta ei ole mingi hookuspookuse-mees. Ja ta läheneb tervisele mitte sümptomite ravimise aspektist, vaid püüab jõuda tervisehädade juurpõhjusteni. Ja enamasti on põhjus elustiilis tervikuna. Seejuures lähtub ta mõttest, et inimene on minetanud oma loomuliku elukeskkonna ja seetõttu hakkab keha streikima. Väga paljud lihtsad tõed seletab ta ära koopainimeste elustiilist lähtudes. Samas linnakeskkond ja nutiseadmed on inimkehale ebaloomulikud. Ta ei arva, et peaksime koopasse tagasi kolima ja mammuteid jahtima hakkama (kust meil neid mammuteid ikka niiväga võtta on), ta lihtsalt toob välja, et ka kaasaegsetes tingimustes saab väikeste hajumuste juurutamisega iseenda jaoks väga palju ära teha. Ja oma seisukohtade põhjendamiseks kirjeldab ta täiesti arusaadavas keeles, kuidas inimkeha toimib. 
Raamat on jaotatud neljaks suuremaks osaks: puhkamine, toitumine, liikumine ja uni. Tähelepanuväärne on see, et ta alustab puhkamisest. Ta peab seda isegi olulisemaks, kui kõiki kolme järgnevat, sest tänapäeva inimene ei oska puhata. Tänapäeval on au sees inimene, kes on kogu aeg asjalik ja toimekas ja kes saavutab kogu aeg midagi. Aga endal on silmaalused kurnatusest mustad ja sest inimene on füüsiliselt kurnatud ja ei suuda enam keskenduda. Sellisel juhul saab ju rääkida asjalikkuse matkimisest, aga produktiivus on madal ja see kõik tuleb tervise arvelt. See paneb endalt küsima, kumb siis on edukas: kas närviline pintsaklipslane, kes päevast päeva karjääriredelil ülespoole ronib ja kellel pole oma kallite inimeste jaoks aega, või vanamemm metsast, kes lapselastega puu otsas turnib ja neile (tervislikke) pannkooke (tervisliku) moosiga pakub.
Ei hakka ma siin kogu raamatu sisu ümber jutustama, lugegu igaüks ise. Aga silmiavav on see küll. Ja asjad on väga lihtsad. Raamatu alguses on ka väga lühike tabel kõigi nelja peatüki põhiteesidega. Nii on hea ennast jälgida ja kasvõi üks-kaks muudatust oma elustiilis sisse viia, kuni need harjumuseks saavad. Siis saab jälle midagi muuta.
Harjumused muudavad nii palju. Olen enda puhul märganud, et alates sellest, kui hakkasin hommikuti kõndima, kadusid üsna pea depressiivsed meeleolud ja kehal on ka mõnusam olla. Chatterjee raamatut lugedes sain aru, miks see nii on. Ja ma alustasin lihtsalt sellepärast, et vastu võtta üks väljakutse. Nüüd kõnnin juba 15 kuud igal hommikul ja sellest on saanud minu elu loomulik osa. 
Kui üldse mingeid terviseteemalisi raamatuid lugeda, siis kindlasti tasuks alustada sellest. Aga võib ju ka asjasse suhtuda nii, et ma ju tean kõiki asju. Ja elada samamoodi edasi. Kui nii on hea, siis miks mitte. 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Jonas Jonasson. Mõrtsuk-Anders ja tema sõbrad

Lina Bengtsdotter. Annabelle

Stephenie Meyer. Keemik