Carin Gerhardsen. Piparkoogimaja

Krimilugu küll, aga veidi ebatraditsioonilise ülesehitusega. Raamatu kommentaarina on kirjas, et autor justkui maalib sõnadega. Mõtlesin, et küll ikka oskavad hästi promoda. Aga romaani lugedes just selline tunne ongi. Kõik justkui tiksub tasapisi, lugu ise räägib väga räigetest asjadest, aga ikka on tunne, justkui keegi teeks laiu looklevaid pintslitõmbeid. Sõnadega. 
See on üsna tavapärane, et raamat algab eellooga, mis kirjeldab kunagi ammu toimunud sündmust. Jutt käib mängukoolist, meie mõistes laste päevahoiust, kus hulk kuueaastaseid on leidnud endale paar peksupoissi ja lihtsalt kiusavad neid väga räigel moel. Õpetaja laseb asjadel rahulikult toimuda, sest kius viiakse läbi mängukooli aia taga ja see ei kuulu väidetavalt enam tema kompetentsi...
Ülejäänud süžee toimub tänapäeval. Üks vanem proua saab haiglast koju ja leiab sealt võhivõõra tapetud mehe. Näeb välja nagu halb juhus. Aga ei ole. Kirjanik jälgib kahte tegevusliini: ühest küljest kirjeldab ta kurjategija tegevust ja teisest küljest uurijate tööd. Tundub kuidagi lihtsakoeline jälgida, kuidas politseinikud pätti jälitavad. Ja samas nagu mingit mõistatust ei olegi. Kogu aeg on teada, mida pahalane teeb. Krimiromaanide lugemise nauding ju selles seisnebki, et saad lugedes ise otsi kokku panna ja arvata, kes on süüdlane. 
Kõik viitab sellele, et tegutseb üks varasem kiusatav, kes nelikümmend aastat hiljem tehtu eest kätte maksab. Aga tasub lõpuni lugeda, sest kirjanik veab lugejaid väga kavalalt ninapidi...
Lool on ka üks kõrvalliin. Tavaliselt ajavad seesugused kõrvalepõiked lugemist segasemaks ja mingit väärtust nad juurde ei lisa, siin on aga teisiti. Ilma selle naispolitseiniku armuseikluseta, mis võtab samuti kriminaalse pöörde, oleks raamat kindlasti kraadi võrra lahjem. 


 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

George Orwell. 1984

Haruki Murakami. Norra mets

Indrek Hargla. Apteeker Melchior ja Pirita kägistaja